Het einde van het jaar nadert met rasse schreden en we worden overstelpt met top 1000’s, de beste wijnen van het afgelopen jaar, de beste Belgen en ga zo maar even door. Persoonlijk heb ik een beetje een ambigue relatie met al dat eindejaarsgeweld en lijstjes. Ik luister er graag naar, ik bekijk ze graag maar vind het een onmogelijke Sisiphuspdracht om er zelf ooit eentje op te maken. Elk jaar opnieuw ook weer hetzelfde stramien: ik begin er met volle moed aan, kom na lang sakkeren tot een lijstje om dan te beseffen dat één van mijn lievelingslanden toch ontbreekt…
Dit jaar gooi ik het over een andere boeg: het eerste lijstje blijft het definitieve…
Jasper Van Papeghem

Dit jaar geen skivakantie maar gaan we een weekje op bezoek naar de idyllische  Ahr vallei.Net zoals het geheugenspelletje die we vroeger zo vaak speelden begin ik met: ‘ik ga op reis en wat neem ik mee?’.
Uiteraard geen Ahr wijn want die gaan we daar degusteren… Ik ga dus op reis en neem mee:

Philipponnat 2016 Blanc de Noirs (www.bottleadvice.com)

Feestwijnen moeten mij het gevoel geven dat de wereld een mooie plaats is, dat de liefde nog regeert en dat alle mensen broeders zijn om Beethoven maar even te quoten. Lijkt misschien wat overdreven maar een echte feestwijn is als een roze bril in het kwadraat. Weinige wijnen geven mij meer dat gevoel dan champagne. Enkel al die explosie van fijne parels en die hemelse afdronk en het feit dat de aperitiefhapjes komen zijn voor mij al meer dan genoeg om deze hemelse drank te bekronen als de ultieme feestwijn. Philipponnat is ondertussen al meer dan 500 jaar in dezelfde familiale handen (tegenwoordig is het Charles Philipponnat) en mikt nog steeds op de hoogst mogelijke kwaliteit terwijl de prijs kwaliteitsverhouding (in vergelijking met veel andere topmerken) nog steeds dik in orde is.

Lijkt misschien wat overdreven maar een echte feestwijn is als een roze bril in het kwadraat. 

Dat Blanc de blancs de favoriete champagne is van de meeste Belgen hoeft geen betoog maar persoonlijk houd ik meer van een Blanc de noir. Het meer vineuze karakter van de champagne met wat rood fruit, lichte animaliteit en vooral een typerende lichte rokerigheid past zo mooi bij zowat alle aperitiefhapjes maar kan ook perfect bij de hele maaltijd tot aan de kaasplank toe. Deze champagne van 100% pinot noir mocht 6 jaar sur lattes rusten in de prachtige kelders van Philipponnat en dat proef je: vlezig, krachtig, uitermate verfijnde bubbels en een ellenlange afdronk. Deze neem ik mee voor bij de toastjes met wildpaté, de gefrituurde hapjes en de , voor onze familie typische, gigantische charcuterieplank.

We zijn ondertussen een goede 400 woorden verder en ik breek al mijn belofte om bij het eerste lijstje te blijven…. Een fles champagne is leuk maar twee maakt het nog meer dan dubbel zo leuk. Voor bij de vis, toastjes met foie gras, kaviaarhapjes , de fazant en zelfs nog bij de kalkoen (mocht die er dan al zijn) wil ik toch nog graag deze champagne vermelden van een goede vriendin van mij: Rochet Bocart.

De Rochet Bocart 2007 (tigerwineagency.com) is de gastronomische passe-partout die werkelijk in geen enkele kelder zou mogen ontbreken. Al jaren is deze champagne de uitblinker bij elk feest en zoals een 3 sterren Michelin restaurant niet de omweg maar de reis waard is, moeten er voor deze champagne nieuwe feestdagen worden uitgevonden. Krachtig maar verfijnd met ongelofelijk veel diepgang. Romig en zacht maar perfect afgekruid met zuren. Een lengte langer dan de grootste NBA speler en bovendien gewoon belachelijk goedkoop (zeker als je weet dat deze nectar maar liefst 14 jaar sur lattes lag). Kreeft, kalkoen, fazant, patrijs, foie gras, kaviaar etc etc als wat je erbij serveert wordt beter.

De feestdagen zijn ook het uitgelezen moment om op zijn Vlaams ‘eens goed zot te doen’. Een van mijn favoriete wijnregio’s die er toch in slaagt om zo onbekend te blijven is de Jura. Al een half millenium maken ze hier een paar van de meest unieke en bijzondere wijnen die toch nog steeds onder de radar blijven. Uiteraard is een goede ‘vin jaune’ een , zoals de Britten het zo mooi verwoorden, ‘acquired taste’ maar er worden ook heel wat wijnen gemaakt die in een meer standaard smaakprofiel vallen. Vin jaune is een andere passe partout wijn die in elke kelder in kistjes van 6 zou moeten liggen. Een letterlijk oneindig bewaarpotentieel zorgt ervoor dat zelfs je achterkleinkinderen nog van deze wijn kunnen genieten. Belangrijker nog is uiteraard het gastronomisch potentieel: vin jaune slaagt erin om zowat het volledige smakenpallet te bevredigen. Ik kies voor de Jean Bourdy Vin Jaune 2012 (santewines.be). Ik bezocht het domein onlangs nog en hier heeft de tijd echt stil gestaan. Meer dan 500 jaar binnen dezelfde familie in een wijnkelder en wijnmakerij die er volgens mij nog steeds hetzelfde uitziet als toen als we de op het plafond geplakte electriciteitskabels en de computer even buiten beschouwing laten. Jean Bourdy zoekt niet echt de power (die heel typisch is voor de vin jaune) op maar eerder finesse en elegantie waardoor , bizar genoeg, de wijn ook bij vin jaune maagden en novicen in de smaak valt.
Geloof nonkel Jasper: dit past bij alles….

Nog een kleine tip: je hoeft de fles niet uit te drinken, éénmaal geopend blijft hij makkelijk nog een paar weken goed.

Ben je braaf geweest en heeft (groot)moeder al jouw rekening gesponsord na het voorlezen van jouw poëtische nieuwjaarsbrief dan kun je bij dezelfde leverancier deze eens proberen:
Albert Grivault Clos du Murger Meursault 2021. Nu nog een kreeftje, wat kaviaar en bij de rest van fles fazant… en nog eens jouw nieuwjaarsbrief voorlezen.

Een andere wijn die , volgens mij,op geen enkele feestdis mag ontbreken is de Emmerich Knoll Ried Trum Federspiel Grüner Veltliner  (www.adbibendum.be).  

Voor mij persoonlijk ook een heel belangrijk domein want het was net dit domein die mijn liefde voor Oostenrijkse wijn (en de Grüner in het bijzonder) deed opwakkeren. Ik herinner mij nu nog steeds het eerste slokje en het eerste glas die uiteindelijk een fles werd. Behalve de schitterende kwaliteit van de wijn is er ook nog een andere, uitstekende reden om deze fles te kiezen: het etiket. Voor de ene spuuglelijk en voor de andere kitsch die kunst wordt. Zoek gerust zelf eens het etiket op maar mij lijkt het op een kerstman als sinterklaas verkleedt. Jong is deze wijn ideaal bij oesters, koude visbereidingen, sushi of een plat fruits de mer. Mocht je een ouder exemplaar op de kop kunnen tikken probeer deze dan zeker met kreeft, krab, kalkoen en alle pluimwild.

Nu ik  toch over wijnen die mij geïnspireerd hebben bezig ben: deze mag ook zeker niet ontbreken. Heyman Loewenstein Schieferterrasen 2021 (swaffou.com). Dit was de wijn die mij volledig maar dan ook volledig wegblies een goede 18 jaar geleden. De spanning, diepgang, mineraliteit, plezier, lengte en zo kan ik nog wel even doorgaan heeft mij misschien wel geïnspireerd om verder te gaan in wijn. Met alle gevolgen vandien… Reinhard is zoveel meer dan een wijnmaker; hij is een kunstenaar en een poeët (de wijnmakerij is volledig ingekapseld in een bekend gedicht van Neruda) maar bovenal een schitterende verteller en visionair die de Moezel terug gebracht heeft waar ze zou moeten staan: aan de absolute top. Hij was de eerste om begin de jaren 80 terug droge Moezelwijn te maken…

Voor het hoofdgerecht en het wild gaan we uiteraard naar de iets krachtigere rode wijnen moeten gaan. Ik heb lang getwijfeld tussen twee regio’s dus uiteindelijk doe ik ze maar beiden.

Piëmonte, wat een geweldige streek , schitterende wijnen en uiteraard ook truffels. Gido Van Imschoot, onze collega van WijnWijnWijn, schreef er een prachtig boek over dus rep je naar de boekhandel als je wat meer uitleg wil over deze prachtige regio en zijn wijnen. Dat het deze feestdagen, zoals bij de slager, iets meer mag zijn was al duidelijk dus bij deze ga ik voor een magnum Palladino Barolo del Commune di Serralunga d’Alba 2011 (www.vintology.be). Een hele mond vol maar dat is deze wijn dan ook: mondvullend met knapperige tannines, zachte zuren en gewoon Rolls Royce klasse over de hele lengte. Bij deze wordt dan ook, desondanks de woekerprijzen op veilingsites, hopelijk duidelijk dat goede barolo niet duur hoeft te zijn. Laat de ree, het hert en everzwijn maar aanrukken want een match made in heaven. Vergeet zeker niet om deze wijn toch zeker een halfuurtje te laten zwemmen in een goede karaf. Het wild zal u dankbaar zijn.

Nu de Sint terug in Spanje is kunnen we de mandarijntjes even vergeten en ons terug focussen op het echte topproduct uit Spanje: wijn! Misschien wat klassiek  maar oh zo lekker: Rioja. Een persoonlijke guilty pleasure. Een van de meest unieke personages in deze regio is zonder enige twijfel Abel Mendoza.  Wars van alle dogma’s en opgelegde wetten doet hij gewoon koppig zijn eigen ding. Hij gelooft niet in reserva’s en gran reserva’s (hij heeft ook te weinig productie waardoor hij volgens de wetgeving de kwaliteit niet kan garanderen…) Ik kies zonder enige twijfel voor de legendarische Grano a Grano 2018 (www.labuenavida.be) een van de weinige wijnen die gemaakt worden van 100% graciano van de oudste stokken en druif per druif geselecteerd (grano a grano). Superverfijnd met toch de typerende Rioja diepgang en kracht. Een bodybuilder die feilloos het derde concerto van Rachmaninoff kan spelen heb ik het ooit genoemd.

Is er nog plaats in de reeds goed gevulde maag of staat er nog iets op de zichtrekening?

Afsluiten doen we met één van de mooiste zoete wijnen ter wereld: Duitse eiswein.

Uiteraard is gerijpte Sauternes, gerijpte (trocken)beerenauslese ook goddelijk maar niks kan tippen aan de geur en het mondgevoel van een echte Duitse eiswein. Een van de allergrootste nadelen van de global warming is dat het helaas bijna onmogelijk wordt om nog echte eiswein (zonder de druiven in te vriezen) te maken. 2021 was gelukkig één van die uitzonderingen. Het valt mij nu pas op hoe moeilijk eiswein te beschrijven valt… Uiteraard zoet zonder mierzoet te zijn met heel hoge zuren maar er is nog een extra je ne sais pas quoi die het zijn unieke kwaliteiten geeft. Soit, gewoon kopen en drinken dus.

Met deze topper zit je zeker goed: Georg Gustav Huff Riesling Eiswein 2021 (www.vinikusenlazarus.be) Zwoel, exotisch, haast lichtvoetig met een afdronk die flirt met de minuut. Ideaal bij het dessert uiteraard maar voor mij persoonlijk het dessert op zich. Met zijn 8% alcohol kan deze er nog gerust bij. Een goede sigaar, een glaasje eiswein en uiteraard het perfect gezelschap. Meer hoeft dat niet te zijn. Let wel op deze wordt enkel verkocht in halve flesjes dus misschien toch het beste twee flesjes aankopen. Voor zoete wijn geldt hetzelfde als vin jaune: eenmaal geopend kan deze fles gerust nog een paar weken mee.

Geniet van de feestdagen!

Uw kapoen, Jasper

Tekst Jasper Van Paepeghem wijnwijnwijn.be/jasper-van-papeghem

De favoriete feestwijnen van de WijnWijnWijn-redactie:
De favoriete feestwijnen van Marc Roovers
De favoriete feestwijnen van Sander De Vaan
De favoriete feestwijnen van Gido Van Imschoot
De favoriete feestwijnen van Peter Cattersel
De favoriete feestwijnen van Jasper Van Papeghem (dit artikel)